Představte si, že vaše dítě přichází do třídy a místo jednoho učitele ho vítají dva. Jeden vysvětluje nové učivo, zatímco druhý se věnuje žákům, kteří potřebují podporu. Nebo spolu vedou živou diskusi, ve které každý přináší jiný úhel pohledu. Tak vypadá tandemová výuka – moderní přístup ve vzdělávání, který se v českých školách stále více prosazuje. 

Co to je tandemová výuka?

Tandemovou výuku si představte tak, že ve třídě spolu kooperují dva pedagogové (případně se může jednat i o asistenta pedagoga). Tato dvojice může být například ve složení:

  • učitelé, kteří mají stejný obor;
  • učitelé s různým oborem;
  • učitel a asistent pedagoga;
  • zkušený a začínající učitel;
  • učitel a odborník z praxe.

Kombinace mohou být různé a ředitel školy je volí podle svého uvážení. Tito učitelé se při výuce doplňují, střídají nebo pracují s různými skupinami dětí podle jejich potřeb.

Jaké jsou výhody?

  1. Individuální přístup – dva dospělí lépe reagují na rozdílné potřeby žáků a mohou se více věnovat dětem, které potřebují osobní přístup.
  2. Větší variabilita výuky – každý učitel přináší své znalosti a zkušenosti a některé metody je možné lépe realizovat, pokud jsou přítomni dva vyučující.
  3. Vyšší kvalita výuky – dva učitelé přinášejí do výuky různé pohledy a odbornosti, což může zlepšit celkové pochopení učiva.
  4. Lepší zpětná vazba – žáci mají možnost získat více podnětů a různých přístupů k učení.
  5. Podpora pro učitele – sdílením odpovědnosti se snižuje pracovní zatížení učitelů a zvyšuje se jejich spokojenost, což se pozitivně odráží i na dětech.

Jaké jsou nevýhody?

  1. Lidský faktor – aby byla spolupráce učitelů užitečná, musí si spolu „sedět”. Pokud ředitel školy nebere ohled na to, kdo s kým chce a nechce učit, může to mít negativní vliv na výuku.
  2. Organizace výuky – než si dvojice nastaví určitý rytmus a pravidla spolupráce a sladí si své pedagogické představy, může docházet k různým nedorozuměním, někdy až chaosu. 
  3. Náročnější komunikace – tito učitelé spolu musí umět velmi dobře komunikovat, jelikož společně plánují i vyhodnocují výuku. To může být časově náročnější, pokud spolu učí poprvé, případně pokud na tento styl výuky nejsou ještě zvyklí.
  4. Finanční náročnost – pro některé školy může být tandemová výuka velkým zásahem do rozpočtu. MŠMT se ale snaží nové výukové trendy podporovat, proto mají školy možnost získat finance ze specifických fondů.

Jak to funguje v praxi?

Podoba tandemové výuky se může lišit. Učitelé mohou:

  • vést společně celou hodinu;
  • střídat se ve vysvětlování;
  • pracovat s menšími skupinkami žáků;
  • rozdělit si práci: jeden učitel může vysvětlovat učivo, zatímco druhý poskytuje individuální podporu.

V některých školách je tandemová výuka zaváděna jen v některých hodinách, jinde funguje dlouhodobě jako běžná součást vzdělávacího procesu.

Setkáte se s tandemovou výukou i na vaší škole?

Pokud vás tento koncept zaujal, můžete se informovat, zda je na vaší škole zaveden. Rodiče mohou školu podpořit v zavádění tandemové výuky tím, že se o ni aktivně zajímají a diskutují o jejích výhodách s učiteli a vedením školy.

Tandemová výuka představuje moderní přístup ke vzdělávání, který může přispět ke kvalitnějšímu a inkluzivnějšímu školnímu prostředí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *